1. třída – Žabičky

Provozní doba 1. třídy – Žabičky je 6,30 – 16,30 hod.


12.10. 2021 Víla ♥ s pohádkou „Kouzelná hruška“


—————————————————————————–

16.9.2021 v 8:30 divadlo Víla Srdíčková




24.9.2021 v 9:00 pojedeme vláčkem na výlet


TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN 2021/2022

I. TŘÍDA ŽABIČKY

„Hrajeme si, povídáme, ve školce se dobře máme. Kdo může za úsměv všech, přece třída ŽABIČEK.“

CHARAKTERISTIKA TVP:

Třídní vzdělávací plán je v souladu s cíli předškolního vzdělávání. Vychází z potřeb a zájmu dětí, z jejich přirozeného vývoje a konkrétních podmínek mateřské školy.

TVP odpovídá základním požadavkům na výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku. Je sestaven tak, aby reprezentoval hlavní cíle předškolního vzdělávání:

  • Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení
  • Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena společnost
  • Získání osobní samostatnosti, schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí adekvátně k věku

TVP je zpracován do samostatných bloků. Každý blok je motivován charakterizujícím ročním obdobím, proměnami přírody v daném ročním období a zvyky, které se v daném období nachází.

TVP je plánován v souladu s ŠVP.

Prolínají se v něm všechny výchovné oblasti RVP pro předškolní vzdělávání – oblast biologická, psychologická, interpersonální, sociálně kulturní a environmentální.

Harmonické vztahy, prostředí a harmonická atmosféra jsou základem pro úspěšný průběh předškolního vzdělávání a celkový rozvoj dětské osobnosti. Naším cílem je spokojený kolektiv, navazování a prohlubování přátelských vztahů, rozvíjení empatického vnímání, soudržnost a schopnost uvědomění si, že JÁ A TY JSME MY. Z toho vychází vzájemná tvorba třídních pravidel, průběžné řešení problémových situací, prosociální hry, komunitní kruhy, kooperace při hrách a činnostech, oslava narozenin, společné akce s rodiči, spolupráce se ZŠ, fyzické aktivity pro posílení dětské psychiky.

METODY VZDĚLÁVÁNÍ:

  • Spontánní učení – pozoruji, napodobuji
  • Řízené učení – dospělý udává směr
  • Situační učení – když chceme učit děti o přírodě, vyrazíme do přírody
  • Sociální učení – žiji v kolektivu, učím se chápat jeho zákonitosti a začlenit se tak, aby mi bylo dobře
  • Prožitkové učení – prožitek umocní poznání
  • Kooperativní učení – Spoluprací vymyslíme více
  • Integrované vzdělávání – děti se speciálními vzdělávacími potřebami
  • Motorické učení
  • Slovní učení

FORMY VZDĚLÁVÁNÍ:

  • Spontánní sociální učení
  • Vyvážené spontánní a řízené aktivity
  • Individuální činnosti a v menších skupinkách
  • Komunitní kruh
  • Frontální činnosti

OČEKÁVANÉ POZNATKY, HODNOTY, POSTOJE U DĚTÍ:

  • Samostatnost
  • Kamarádství
  • Poznávání sebe sama, druhých
  • Posílení sebedůvěry
  • Tvorba zodpovědnosti za své chování a činy
  • Seznámení se svým okolím, lidmi, přírodou, zvyky, tradicemi
  • Umět si poradit a řešit problémy adekvátně k věku
  • Radost z objevování, poznání, seznamování, tvoření

ZAMĚŘÍME SE NA:

  • Rozvíjení prosociálního chování – třídní pravidla, emoce, vzájemné vztahy, hodnoty, harmonie v kolektivu
  • Rozvíjení jazykových a komunikačních dovedností – logo hrátky, poslech a dramatizace pohádek, rytmické a sluchové hry, poznávání písmenek, vyjadřování myšlenek
  • Prohlubování poznatků o přírodě, její proměny, vnímání sounáležitosti s přírodou a úcty k ní – přímé pozorování, experimenty, péče o ptactvo v zimním období, poslech příběhů z přírody, projekty zaměřené na přírodu
  • Pohybové aktivity – spontánní, řízené, využití rozmanitého náčiní, nářadí, venkovní aktivity, zahrada
  • Vytváření podmínek pro tvořivost, samostatnost, kooperaci
  • Rozvíjení hudebních dovedností – použití hudebních nástrojů, sborový zpěv pod vedením paní učitelky ze základní školy
  • Vnímání časové posloupnosti – ráno, poledne, večer, den x noc, roční období
  • Upevňování praktických dovedností v sebeobsluze – hygienická pravidla, základy stolování, pořádek ve věcech, úklid hraček na své místo
  • Bezpečné prostředí – dodržování předem daných pravidel

TŘÍDNÍ PROGRAM pro školní rok 2021/2022

ZÁŘÍ

  • Školička Barvička je barevná kytička
    • Hurá, školka nás volá                                               2 týdny
    • Moji noví kamarádi                                                   1 týden
    • Tady bydlím já a moje rodina                                    1 týden
  • Podzimní putování
    • Sbíráš, sbírám, sbíráme, na poli i v zahradě              1 týden

G = rozvoj hrubé motoriky – běh, skok, poskok                       S/Z = sluchové – poznávání zvuků,

          zrakové – vyhledávání prvku v obrázku

ŘÍJEN

  • Foukej, foukej větříčku
    • Draka nehledej jen v pohádkách                               1 týden
  • Podzimní putování
    • Sbíráš, sbírám sbíráme, na poli i v zahradě                1 týden
    • Co nám les nadělil                                                      1 týden
    • Podzimní strašení                                                       1 týden

Odpolední posezení s rodiči-Halloween

M = třídění prvků podle barvy                      L = popis prvků na obrázku, reprodukce říkanky, básničky

LISTOPAD

  • Podzimní putování
    • Malíř podzim kreslí v přírodě                                 2 týdny
    • Vlaštovičko leť                                                        1 týden

PROJEKT Živly: „Země dýchá, oheň pálí…“                          1 týden

  • Vánoční čas
    • Čerte, čerte, čertíku                                               1 týden

G = rozvoj jemné motoriky – práce se stavebnicemi, puzzle        M = seznámení s číselnou řadou – říkanky

L = A, E                                                                                            S/Z = zrakové cvičení – Kimova hra

PROSINEC

  • Vánoční čas
    • Z pohádky do pohádky                                                2 týdny
    • Čekáme na Ježíška                                                 2 týdny

Předvánoční posezení s rodiči- besídka pro rodiče

G = rozvoj jemné motoriky – mačkání, stříhání,                       M = třídění podle velikosti – malý x velký

        celková manipulace s papírem             

L = procvičování pohyblivosti jazyka                                        S/Z = sluchové vnímání – lokalizace zvuku

      – motorické cviky       

LEDEN

  • Ledové království
    • Postavil jsem sněhuláka                                              2 týdny
    • Kdepak ptáčku hnízdo máš                                          1 týden

  PROJEKT Živly: „Voda teče, vítr fouká …“                                  1 týden

G = uvolnění celé ruky – svislá čára, cviky                M = množství do pěti

L = rozhovory, říkanky, A, E, P                                   S/Z = zraková diferenciace – odliší výrazně jiný obr v řadě

ÚNOR

  • Poznáváme svět
    • Co děláme celý den a celý rok                                   2 týdny
    • Až já budu velká, bude ze mě…                                 1 týden
    • Děti pozor, červená                                                   1 týden

G = uvolnění celé ruky – vodorovná čára, cviky        M = třídění dle druhů, tvoření skupin

L = M, B                                                                         S/Z = sluchové vnímání – pozná předměty podle zvuku

                                                                                               zrakové vnímání – rozlišení barevnosti objektů

BŘEZEN

  • Moje zvířátko, kde má domov
  • Domácí zvířata a jejich mláďata                                 2 týden
    • Hřej, sluníčko hřej
    • Příroda se probouzí                                              1 týden
    • Vstávej semínko, holala                                                1 týden

G = rozvoj jemné motoriky – navlékání, trhání, mačkání        M = pojem – hodně x málo

L = procvičování pohyblivosti jazyka                                        S/Z = sluchové vnímání – říkanky, rozpočitadla

DUBEN

  • Hřej, sluníčko hřej
    • Vstávej semínko, holala                                               1 týden
    • Svátky jara                                                              1 týden

PROJEKT: „Třídíme“                                                            1 týden

  • Čarodějky dobrodějky                                               1 týden

Venkovní posezení s rodiči- Čarodějnice

G = uvolnění celé ruky – kruh, cviky                                        M = třídění podle druhu, pojem menší větší

L = rozvoj motoriky mluvidel – napodobování zvuků         S/Z = zrakové vnímání – odlišení figury a pozadí

KVĚTEN

  • Kytička pro maminku
    • Moje maminka má svátek                                         1 týden
    • Maminčina zahrádka                                                 2 týdny
  • Náš svět
    • Tajemný vesmír                                                        1 týden
    • Je nám dobře na světě                                              1 týden

G = uvolnění celé ruky horní oblouk                           M = pojmy, vztahy – VĚTŠÍ x MENŠÍ, vyšší x nižší

L = I, O                                                                           S/Z = sluchové vnímání – zopakování vět ze čtyř slov

ČERVEN

  • Moje zvířátko, kde má domov       
    • Zvířátka ve volné přírodě                         1 týden
    • Zvířátka z celého světa                         1 týden

PROJEKT „Barvy“                                                                   1 týden

  • Kdo žije u potoků, řek a rybníků               1 týden
  • Hurá na prázdniny
    • Léto, jak má být                                                         2 týdny

G = vodorovná čára                                                      M = pojmy, vztahy – třídění podle tvaru

L = metoda doplňování vět, příběhů                            S/Z = zrakové vnímání – vyhledávání částečně ukrytých objektů v obr.

ČERVENEC

  • Hurá na prázdniny
    • Prázdniny u babičky a dědečka

G = rozvoj jemné motoriky – navlékání, stříhání, skládání, mačkání

SRPEN

  • Hurá na prázdniny
    • Řeky a moře

G = svislá, vodorovná čára, kruh

* G = GRAFOMOTORICKÉ CVIKY                     L= LOGOPEDICKÉ PRVKY     

 M = MATEMATICKÉ PŘEDSTAVY                    S/L = SLUCHOVÁ nb. ZRAKOVÁ PERCEPCE