2. třída – Veverky
Provozní doba 2. třídy – Veverky je 6,30 – 16,00 hod. (16,00 – 16,30 hod. jsou děti ve 3. třídě)

10.3. 2022 Víla ♥ s pohádkou „TULIPÁNEK“
17.února si na Veverkách uspořádáme KARNEVAL PLNÝ HER A SOUTĚŽÍ.
Děti mohou přijít v maskách. ♥
Těšíme se. 🙂

ÚNOROVÉ VYSTOUPENÍ VEVERUŠEK
Vážení rodiče a prarodiče Vaše děti Vás srdečně zvou na jejich překrásné vystoupení.
DNE 15.2.2022
od 16:30 hodin v naší třídě veverek
Děti se moc těší, jak Vám představí všechno, co se naučily.

10.02.2022 Víla ♥ s pohádkou „BUBÁCI NA HRADĚ STRACHOVĚ“
13.01.2022 Víla ♥ s pohádkou „ZIMNÍ KRÁLOVNA“
11.11. 2021 Víla ♥ s pohádkou „ČERT A KÁČA“
12.10. 2021 Víla ♥ s pohádkou „Kouzelná hruška“

24.9.2021 v 9:00 pojedeme vláčkem na výlet
TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN 2021/2022
II. TŘÍDA VEVERKY
JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA, VE ŠKOLCE JE VŽDYCKY PRIMA
CHARAKTERISTIKA TVP:
Třídní vzdělávací plán je v souladu s cíli předškolního vzdělávání. Vychází z potřeb a zájmu dětí, z jejich přirozeného vývoje a konkrétních podmínek mateřské školy.
TVP odpovídá základním požadavkům na výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku. Je sestaven tak, aby reprezentoval hlavní cíle předškolního vzdělávání:
- Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení
- Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena společnost
- Získání osobní samostatnosti, schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí adekvátně k věku
TVP je zpracován do samostatných bloků. Každý blok je motivován charakterizujícím ročním obdobím, proměnami přírody v daném ročním období a zvyky, které se v daném období nachází.
TVP je plánován v souladu s ŠVP.
Prolínají se v něm všechny výchovné oblasti RVP pro předškolní vzdělávání – oblast biologická, psychologická, interpersonální, sociálně kulturní a environmentální.
Harmonické vztahy, prostředí a harmonická atmosféra jsou základem pro úspěšný průběh předškolního vzdělávání a celkový rozvoj dětské osobnosti. Naším cílem je spokojený kolektiv, navazování a prohlubování přátelských vztahů, rozvíjení empatického vnímání, soudržnost a schopnost uvědomění si, že JÁ A TY JSME MY. Z toho vychází vzájemná tvorba třídních pravidel, průběžné řešení problémových situací, prosociální hry, komunitní kruhy, kooperace při hrách a činnostech, oslava narozenin, společné akce s rodiči, spolupráce se ZŠ, fyzické aktivity pro posílení dětské psychiky.
METODY VZDĚLÁVÁNÍ:
- Spontánní učení – pozoruji, napodobuji
- Řízené učení – dospělý udává směr
- Situační učení – když chceme učit děti o přírodě, vyrazíme do přírody
- Sociální učení – žiji v kolektivu, učím se chápat jeho zákonitosti a začlenit se tak, aby mi bylo dobře
- Prožitkové učení – prožitek umocní poznání
- Kooperativní učení – Spoluprací vymyslíme více
- Integrované vzdělávání – děti se speciálními vzdělávacími potřebami
- Motorické učení
- Slovní učení
FORMY VZDĚLÁVÁNÍ:
- Spontánní sociální učení
- Vyvážené spontánní a řízené aktivity
- Individuální činnosti a v menších skupinkách
- Komunitní kruh
- Frontální činnosti
OČEKÁVANÉ POZNATKY, HODNOTY, POSTOJE U DĚTÍ:
- Samostatnost
- Kamarádství
- Poznávání sebe sama, druhých
- Posílení sebedůvěry
- Tvorba zodpovědnosti za své chování a činy
- Seznámení se svým okolím, lidmi, přírodou, zvyky, tradicemi
- Umět si poradit a řešit problémy adekvátně k věku
- Radost z objevování, poznání, seznamování, tvoření
ZAMĚŘÍME SE NA:
- Rozvíjení prosociálního chování – třídní pravidla, emoce, vzájemné vztahy, hodnoty, harmonie v kolektivu
- Rozvíjení jazykových a komunikačních dovedností – logo hrátky, poslech a dramatizace pohádek, rytmické a sluchové hry, poznávání písmenek, vyjadřování myšlenek
- Prohlubování poznatků o přírodě, její proměny, vnímání sounáležitosti s přírodou a úcty k ní – přímé pozorování, experimenty, péče o ptactvo v zimním období, poslech příběhů z přírody, projekty zaměřené na přírodu
- Pohybové aktivity – spontánní, řízené, využití rozmanitého náčiní, nářadí, venkovní aktivity, zahrada
- Vytváření podmínek pro tvořivost, samostatnost, kooperaci
- Rozvíjení hudebních dovedností – použití hudebních nástrojů, sborový zpěv pod vedením paní učitelky ze základní školy
- Vnímání časové posloupnosti – ráno, poledne, večer, den x noc, roční období
- Upevňování praktických dovedností v sebeobsluze – hygienická pravidla, základy stolování, pořádek ve věcech, úklid hraček na své místo
- Bezpečné prostředí – dodržování předem daných pravidel
ZÁŘÍ
Téma: ŠKOLIČKA BARVIČKA JE BAREVNÁ KYTIČKA
Podtéma:
- HURÁ, ŠKOLKA NÁS VOLÁ – moje třída – Veverky, třídní pravidla, místo, značka, jméno, sebeobsluha, hygienické návyky, vzájemné seznamování, seznámení s dospělými v mateřské škole, seznámení s jídelnou a pravidly, bezpečný pohyb v prostorách a okolí; 2 týdny
- MOJI NOVÍ KAMARÁDI – prosociální hry, poznávání se navzájem, vlastní přání a potřeby, respektovat přání a potřeby druhých; 1 týden
- TADY BYDLÍM JÁ A MOJE RODINA – moje místo, kde žiju, náš dům, moje rodina – jména členů, role, zaměstnání, co dělá maminka / tatínek, procházky po okolí; 1 týden
G – rozvoj jemné motoriky – mačkání, barevné klubíčko, uvolnění ramenního kloubu, uvolňování ruky, nácvik správného úchopu tužky
M – třídění prvků podle barvy
L – gymnastika mluvidel – M, B, P, četba před odpočinkem, vyjadřovat srozumitelně svoje přání
Zrak – Kimovy hry
Sluch – „Kdo se schoval?“ – schované dítě řekne: „To jsem já!“
Pohyb – Fíha tralala – cvičíme od mala, hudebně pohybové hry, „Kolo mlýnský“
Pohádka: Budka (poslech, dramatizace, tvořivé činnosti)
Projekt: ptáci odlétají do teplých krajin
22. září – první podzimní den – oblečení v barvě podzimu
ŘÍJEN
Téma: PODZIMNÍ PUTOVÁNÍ
Podtéma:
- MALÍŘ PODZIM KRESLÍ V PŘÍRODĚ – pozorujeme změny v přírodě – barvy, tvary a vůně květin, vnímání barev a tvarů v přírodě i kolem nás, rozvíjet paměť, fantazii, představivost, rozvoj řečových a jazykových dovedností; 1 týden
- SBÍRÁM, SBÍRÁŠ, SBÍRÁME NA POLI I V ZAHRADĚ – pojmenování ovoce a zeleniny, seznamování s ovocem a zeleninou pomocí smyslů, úpravy a využití, význam pro zdraví člověka; 1 týden
- CO NÁM LES NADĚLIL – pozorujeme přírodu – listnaté a jehličnaté stromy, keře, houby, jak se chováme v přírodě, jak ji můžeme chránit; 1 týden
- PODZIMNÍ STRAŠENÍ – povídání o strachu (každý má z něčeho strach, vysvětlení), Halloween – rej strašidýlek, výroba strašidel z papíru, brambor; 1 týden
G – vodorovná čára (vodovkami), vytrhávání papíru, hra s přírodninami
M – třídění podle velikosti
L – gymnastika mluvidel – D, T, N, popis obrázků
Sluch – nácvik jednoduchých říkadel
Zrak – pozorování objektů – barvy, tvar
Pohyb – Fíha tralala, říkadla s pohybem, cvičení s míčky (jablko), nácvik hodu horním obloukem, chůze po nerovném terénu
Pohádka: O řepě
Projekt: Veverky si dělají zásoby na zimu
29. října – Rej strašidel (strašidelné masky)
LISTOPAD
Téma: FOUKEJ, FOUKEJ VĚTŘÍČKU
Podtéma:
- DRAKA NEHLEDEJ JEN V POHÁDKÁCH – emoce (veselý, smutný), déšť (koloběh vody), základní geometrické tvary; 1 týden
- BACIL NENÍ MŮJ KAMARÁD – poznání vlastního těla (názvy částí těla, vnitřní orgány), zdravá strava, péče o zuby, význam otužování, správné oblečení podle počasí; 2 týdny
- LÉKAŘE SE NEBOJÍME – zaměstnání lékař, sestra; seznámení s 5 smysly; 1 týden
G – svislé čáry – let draků, skládání papíru, rohlíky z modelíny
M – předložky – nad, pod, nahoře, dole, před, za, na, v
L – gymnastika mluvidel – A, E, I, O, U
Zrak – co chybí, stavba z kostek
Sluch – hra na tělo
Pohyb – dechová a relaxační cvičení, překážkové dráhy
Pohádka: O Smolíčkovi, Otesánek
Projekt: Zuby
Projekt: Lidské tělo
11. listopadu – svatý Martin
PROSINEC
Téma: VÁNOČNÍ ČAS
Podtéma:
- ČERTE, ČERTE, ČERTÍKU – čertí rej a příchod Mikuláše, příprava na vánoční jarmark – spolupráce s obcí; 1 týden
- ČEKÁME NA JEŽÍŠKA – vánoční tradice a zvyky, radost z dárků (dostávat, ale i dávat), malování přání pro Ježíška, příběh o Ježíškovi; 1 týden
- Z POHÁDKY DO POHÁDKY – hrdinové z pohádek – porovnávání, rozdíly, vlastnosti, práce s knihou; 1 týden
G – lepení řetězů – práce s papírem
M – řada (kdo je první, poslední, …)
L – gymnastika mluvidel L (hra na čertíky), V, F
Sluch – poslech koled
Zrak – paměťové hry
Pohyb – taneční prvky, čertí škola
Pohádka: O Ježíškovi
Projekt: Vánoční jarmark
5. prosince – Mikuláš, čert a anděl
21. prosince – první zimní den – bílé oblečení jako vločky
LEDEN
Téma: LEDOVÉ KRÁLOVSTVÍ
Podtéma:
- POSTAVIL JSEM SNĚHULÁKA – pozorování změn v přírodě, zimní sporty, co jsem dělal o zimních prázdninách, poznávání sněhu a ledu (pozorování a experimenty s vodou); 1 týden
- KDEPAK PTÁČKU HNÍZDO MÁŠ – poznávání ptáků (druhy, znaky, obživa, péče v zimě), pozorování stop ve sněhu; 1 týden
- AŽ JÁ BUDU VELKÁ, BUDE ZE MĚ – co dělá maminka, tatínek, seznamování se základními profesemi dospělých a jejich význam, anketa „čím bych chtěl/a být“, námětové hry; 2 týdny
G – padá sníh – uvolnění ramenního kloubu
M – tvoření skupin podle různých kritérií
L – gymnastika mluvidel – Ď, Ť, Ň
Sluch – rytmizace slov
Zrak – hledání rozdílů
Pohyb – střídání postojů a poloh dle pokynu (Na vojáky)
Pohádka: Sněhurka, O třech prasátkách
Projekt: Krmení ptáčků
6. ledna – Tři králové
ÚNOR
Téma: POZNÁVÁME SVĚT
Podtéma:
- CO DĚLÁME CELÝ DEN A CELÝ ROK – kalendář – měsíce, dny v týdnu, roční období, střídání den a noc, časová posloupnost – ráno, poledne, večer; 1 týden
- MAŠKARNÍ DOVÁDĚNÍ – seznámení s tradicí masopustu, výroba masek, rozdíly mezi tělem člověka a zvířete, rej masek; 1 týden
- DĚTI, POZOR, ČERVENÁ – základy dopravní výchovy – bezpečnost na komunikacích, semafor, seznámení s mapou; 1 týden
G – kruhy (hodiny, značky)
M –napočítat do 10, labyrinty
L – napodobování zvířátek
Sluch – odkud zvuk přichází
Zrak – Dokreslování objektů
Pohyb – dráha, dřep, výskok
Pohádka: Dvanáct měsíčků, O Koblížkovi
Projekt: sledování počasí, zapisování do tabulky
14. února – Valentýn – růžové oblečení
16. února – Masopust – rej masek
BŘEZEN
Téma: HŘEJ SLUNÍČKO, HŘEJ
Podtéma:
- PŘÍRODA SE PROBOUZÍ – pozorování změn v přírodě, první poslové jara (květiny – názvy, hmyz), lidové pranostiky; 1 týden
- VSTÁVEJ SEMÍNKO, HOLALA – význam rostlin a jejich podmínky k životu, péče o ně, práce na zahrádce – praktická činnost dětí, poznávání různých květin, barev, tvarů, vůní, význam včel; 1 týden
- DOMÁCÍ ZVÍŘÁTA A JEJICH MLÁĎATA – názvy domácích zvířat a jejich mláďat, péče o domácí zvířata, hospodářská zvířata – význam a užitek; 1 týden
- ZVÍŘÁTKA VE VOLNÉ PŘÍRODĚ – jak se správně chovat v období rození mláďat ve volné přírodě (srnčata, zajíčci, ptáčátka)
G – vlna (let motýla, stonek hrášku)
M – protiklady – malý x velký, krátký x dlouhý, hodně x málo
L – hlásky H, CH, K, G, J
Sluch – poznávání zvířat podle hlasu
Zrak – najít, co na obrázku chybí
Pohyb – jak chodí zvířátka – cval, poskoky, skoky
Pohádka: Šípková Růženka, O kohoutkovi a slepičce
Projekt: Jak roste hrášek – experiment
8. března – MDŽ
20. března – první jarní den – zelené oblečení
28. března – den učitelů
DUBEN
Téma: MOJE ZVÍŘÁTKO, KDE MÁ DOMOV
Podtéma:
- ZVÍŘÁTKA VE VOLNÉ PŘÍRODĚ – poznávání různých ekosystémů – les, louka, zahrada, nebezpečí v přírodě; 1 týden
- KDO ŽIJE U POTOKŮ, ŘEK A RYBNÍKŮ – seznámení s biotopem v okolí, význam biotopu, přírodu jen pozorovat, neničit a neubližovat; 1 týden
- SVÁTKY JARA – tradice Velikonoc, probouzet fantazii, představivost, radost z tvořivé práce (barvení kraslic); 1 týden
- NAŠE KRÁSNÁ PLANETA – oslava Dne Země, jak vypadá naše planeta, je domovem pro všechny, cizokrajná zvířata a jejich domov; 1 týden
G – oblouky – skok žáby
M – vpravo x vlevo
L – hlásky C, S, Z
Sluch – rytmická říkadla s velikonoční tematikou
Zrak – sestavování obrázků z částí (puzzle)
Pohyb – cvičení podle předlohy – dětská jóga
Pohádka: O Budulínkovi
Projekt: Koloběh vody
Projekt: Žába
2. dubna – modrý den – podpora autismu
17. dubna – Velikonoce
22. dubna – Den Země
KVĚTEN
Téma: KYTIČKA PRO MAMINKU
Podtéma:
- MAMINČINA ZAHRÁDKA – pozorování rozkvetlé přírody, seznamování s bylinkami, opakování smyslů, význam včely; 1 týden
- MOJE MAMINKA MÁ SVÁTEK – co všechno pro nás dělá maminka, co máme na mamince rádi, básně a písně o mamince, výroba dárku ke Dni matek; 1 týden
- MÁMA A TÁTA = MÁTA – význam rodiny, role maminky a tatínka, narození miminka, péče o miminko, každý někam patří, má svou rodinu; 1 týden
G – „zuby“ (let včely od kytky ke kytce), výroba dárku pro maminku, navlékání korálků
M – práce s číselnou řadou
L – hlásky Č, Š, Ž
Sluch – rozlišování známých zvuků
Zrak – Kimovy hry
Pohyb – vyvýšená plocha, schody
Pohádka: Hrnečku vař, O Červené Karkulce
Projekt: Včela
12. května – Den matek – červené oblečení
ČERVEN
Téma: NÁŠ SVĚT
Podtéma:
- JE NÁM DOBŘE NA SVĚTĚ – oslava Dne dětí, seznámení s různými kulturami, na různých místech planety žijí lidé odlišným způsobem;
1 týden
- TŘÍDÍŠ, TŘÍDÍM, TŘÍDÍME – základy ekologie a třídění, proč je důležité, jak můžeme naši planetu chránit; 1 týden
- TAJEMNÝ VESMÍR – co je Slunce, Měsíc, názvy planet, co jsou hvězdy, komety, co znamená, když „padá hvězda“; 1 týden
- HURÁ, PRÁZDNINY – kam pojedeme, na co se těšíme, co budeme dělat o prázdninách, kulturní památky, prázdniny na vodě, kde číhá nebezpečí;
1 týden
G – neviditelná mříž pro tygra
M – opakování pojmů a číselné řady
L – opakování hlásek
Sluch – kdo se schovává pod padákem – poznávání kamaráda podle hlasu
Zrak – pojmenuj, co vidíš
Pohyb: pohybové hry dle výběru dětí, Fíha tralala
Pohádka: Perníková chaloupka
Projekt: Třídění odpadu
1. června – mezinárodní Den dětí
21. června – první letní den – žluté oblečení