3. třída – Včelky
Provozní doba 3. třídy – Včelky
Po až Pá 7,00 -16,30 hod. (6,30 – 7,00 hod. jsou děti ve 2. třídě)
TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM 2022/2023
3.TŘÍDA VČELKY
CELÝM ROKEM KROK ZA KROKEM
Motto: „Každý krůček dál mě láká, s ctnostmi rostu v předškoláka.“
CHARAKTERISTIKA TVP:
Třídní vzdělávací program CELÝM ROKEM KROK ZA KROKEM je v souladu s cíli předškolního vzdělávání. Vychází z potřeb a zájmu dětí, z jejich přirozeného vývoje a konkrétních podmínek mateřské školy.
TVP odpovídá základním požadavkům na výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku. Je sestaven tak, aby reprezentoval hlavní cíle předškolního vzdělávání:
- Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení
- Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena společnost
- Získání osobní samostatnosti, schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí adekvátně k věku
TVP je zpracován do integrovaných bloků. Každý blok je motivován charakterizujícím ročním obdobím, proměnami přírody v daném ročním období a pohádkou. Pohádka děti seznámí s různými druhy postav, ukáže důsledky chování a prostřednictvím reflexe děje je může seznámit se základy morálních hodnot. Čtení pohádky bude následováno prací s textem a různorodými činnostmi navazující na pohádku. Pohádka bude navazovat na probíhající roční období.
TVP je plánován v souladu s ŠVP.
Prolínají se v něm všechny výchovné oblasti RVP pro předškolní vzdělávání – oblast biologická, psychologická, interpersonální, sociálně kulturní a environmentální – Dítě a jeho tělo, Dítě a psychika, Dítě a ten druhý, Dítě a společnost, Dítě a svět.
Harmonické vztahy, prostředí a harmonická atmosféra jsou základem pro úspěšný průběh předškolního vzdělávání a celkový rozvoj dětské osobnosti. Naším cílem je spokojený kolektiv dětí, dětí a učitelek, učitelek, učitelek a personálu, navazování a prohlubování přátelských vztahů, rozvíjení empatického vnímání, soudržnost a schopnost uvědomění si: já a ty jsme my (vzájemná tvorba třídních pravidel, průběžné řešení problémových situací, prosociální hry, komunitní kruhy, kooperace při hrách a činnostech, oslava narozenin, seznamování s profesemi a jejich významem na půdě MŠ, společné akce s rodiči, spolupráce se ZŠ, fyzické aktivity pro posílení dětské psychiky, portfolia).
Třída se skládá z dětí ve věku od 5-7 let. Výchovná činnost je přizpůsobena úrovni různých věkových skupin – příprava předškolních dětí na vstup do ZŠ. Využití skupinových prací, individuálního přístupu a diagnostických činností zejména u předškolních dětí.
METODY VZDĚLÁVÁNÍ:
- Spontánní učení – pozoruji, napodobuji
- Řízené učení – dospělý udává směr
- Situační učení – když chceme učit děti o přírodě, vyrazíme do přírody
- Sociální učení – žiji v kolektivu, učím se chápat jeho zákonitosti a začlenit se tak, aby mi bylo dobře
- Prožitkové učení – prožitek umocní poznání
- Kooperativní učení – Spoluprací vymyslíme více
- Integrované vzdělávání – děti se speciálními vzdělávacími potřebami
- Motorické učení
- Slovní učení
FORMY VZDĚLÁVÁNÍ:
- Spontánní sociální učení
- Vyvážené spontánní a řízené aktivity
- Individuální činnosti a v menších skupinkách (předškoláci)
- Komunitní kruh
- Frontální činnosti
Očekávané poznatky, hodnoty, postoje u dětí:
- Samostatnost
- Kamarádství
- Poznávání sebe sama, druhých
- Posílení sebedůvěry
- Tvorba zodpovědnosti za své chování a činy
- Seznámení se svým okolím, lidmi, přírodou, zvyky, tradicemi
- Umět si poradit a řešit problémy adekvátně k věku
- Radost z objevování, poznání, seznamování, tvoření
Zaměříme se:
- Rozvíjení prosociálního chování (třídní pravidla, emoce, vzájemné vztahy, hodnoty, harmonie v kolektivu)
- Rozvíjení jazykových a komunikačních dovedností (logo chvilky, dramatizace pohádek, rytmické a sluchové hry, poznávání psaného písma, opisy, analýza, syntéza slov, vyjadřování myšlenek …)
- Prohlubování poznatků o přírodě, její proměny, vnímání sounáležitosti s přírodou a úcty k ní (přímé pozorování, experimenty, zakládání záhonků na školní zahradě, péče o ptactvo v zimním období, seznamování s vývojem a významem včely …)
- Pohybové aktivity (řízené, spontánní, využití rozmanitého náčiní, nářadí, využití obecního sálu, venkovní aktivity)
- Vytváření podmínek pro tvořivost, samostatnost, kooperaci
- Rozvíjení hudebních a dramatických dovedností s využitím pohádek
- Vnímání časové posloupnosti (kalendář počasí, měsíce a dny v roce, roční období)
- Upevňování praktických dovedností v sebeobsluze (dodržování hygienických pravidel, stolování, pořádek ve věcech…)
- Ten dělá to a ten zas tohle – význam lidské činnost, vzájemné navazování
- Bezpečné prostředí
- Příprava na vstup do ZŠ (celoroční projekt Dovednosti předškoláka)
- Činnosti přizpůsobené různým věkovým skupinám
ZÁŘÍ
Téma: Školička, barvička, je barevná kytička
Podtéma:
- Hurá, školka nás volá (moje třída, jsme Včelky, místo, značka, jméno, sebeobsluha, hygienické návyky, vzájemné seznamování, role dospělých v mateřské škole, bezpečný pohyb v prostorách a okolí, zakládání portfolia, kalendář počasí) 1 týden
- Moji noví kamarádi (tvorba třídních pravidel, prosociální hry, navazování spolupráce v centrech, poznávání se navzájem, vlastní přání a potřeby) 2 týdny
- Tady bydlím já a moje rodina (místo, kde bydlím, žiji, moje rodina – jména členů, role) 1 týden
Pohádka: Budka (poslech, rozbor, dramatizace, tvořivé činnosti)
Projekt: Můj domov, náš dům – moje místo, Žába
G = uvolňování ruky – jdeme cestou necestou – kresba na velkou plochu, nácvik správného úchopu tužky
M = určování vzájemné polohy dvou a více objektů, vytváření a modelovaní situací k určení vzájemné polohy, tvar čtverec – moje značka
L = moje jméno, opis, počáteční hláska, dějová posloupnost, doplňování literárního textu, samohlásky M B P, četba před odpočinkem, vyjadřovat srozumitelně žádost či přání
S/Z = sluch = poznávání zvuku předmětů, rytmizace svého jména, zrak = Kimovy hry
Pohyb = různé obměny chůze, střídání chůze a běhu dle signálu a tempa, zdravotní cviky pro správné držení těla, správný postoj, prvky jógy pro děti, hudebně-pohybové hříčky, pantomima
ŘÍJEN
Téma: Podzimní putování
Podtéma:
- Malíř podzim kreslí v přírodě (znaky podzimu, pozorování proměn přírody, kalendář počasí, vítr a déšť, odlet ptactva – čáp, činnosti motivované podzimem) 1 týden
- Čas jablíčkové vůně (plody zahrady, vše o jablku, první vaření, bezpečnost při manipulaci s kuchyňským náčiním, zaměstnání kuchařka, experimenty, pozorování, ochutnávky) 2 týdny
- Bacil není můj kamarád (zdravá strava a zdravý životní styl pro mé tělo, péče o zuby) 1 týden
- Podzimní strašení (Halloween) – tvoření z dýní, rej strašidýlek
Pohádka: Jak hříbek vyrostl
Projekt: Jablko, Zdravé zoubky
G = klikyháky, kruhy-jablko
M = moje míra – porovnávání vlastní výšky, třídění předmětů dle daného kritéria – jablko, hrušky, švestky – druh, velikost, barva
L = hlásky zubodásňové D T N, měkkopatrové K G CH, antonyma, přídavná jména, zvukomalebné slabiky
S/Z = sluch – rýmování, nácvik jednoduchých říkadel, zrak – opakování určitých vzorů při řazení, hlasová modulace při dramatizaci, Super single songs – poslech jiného jazyka
Pohyb = cvičení s míčky, hod horním obloukem na cíl, do dálky, seznamování s overbally, chůze po nerovném terénu, šikmé ploše, lezení po ribstolech, přeskoky nízkých překážek plynule za sebou
LISTOPAD
Téma: Foukej, foukej větříčku
Podtéma:
- Draka nehledej jen v pohádkách (listí ve větru – rozmanitost tvarů a barev, hrátky s listy, emoce – dračí nálady) 1 týden
- Co nám les nadělil (strom – symbol života, druhy stromů a jejich plody, experimenty s přírodním materiálem, materiál dřevo, volně žijící zvěř – ježek, jelen, zaměstnání – hajný) 2 týdny
- Lékaře se nebojíme (moje tělo a jeho funkce, zaměstnání lékař, zdravotní sestra) 1 týden
Projekt: Stromy
Pohádka: O Smolíčkovi
G = horizontální čára zleva doprava
M = vzájemná poloha dvou objektů (před, za, pod, nad, vedle), rozmístění předmětů dle nákresu, zakreslování předmětů dle diktátu – červený míč pod stolem, zelený míč na stole apod., porovnávání objemu – hra s rýží, tvoření cest – krátká, delší, nejdelší, jednoduché labyrinty
L = hlásky retozubné V F, tvorba L, zdrobněliny – stupňování, popis obrázku, opakování řady slov, významové kategorie, analýza slov = rytmizace
S/Z = sluch – rozlišování zvuků , lokalizace zvuku, zrak – práce se stavebnicemi a kostkami – Smolíčkova světnička
Pohyb = cvičení s tyčemi, překážkové dráhy, skoky jednonož, skoky do stoje rozkročného, seskoky z vyvýšené roviny, různé druhy lezení, jemná motorika – prstová cvičení
PROSINEC
Téma: Vánoční čas
Podtéma:
- Čerte, čerte, čertíku (čertí rej a příchod anděla, advent, příprava na vánoční jarmark – spolupráce s obcí) 1 týden
- Vánoční čas (příběh O narození Ježíška – dle schopností dětí, O jedličce, vánoční tradice a zvyky-pečení cukroví, strojení vánočního stromečku, vánoční koledy, vánoční nadílka, vzájemné obdarovávání, vnímání slavnostní atmosféry, společné vánoční posezení s rodiči) 2 a 1/2 týdne
Vánoční posezení s rodiči
Projekt: Darování
Pohádka: příběh O narození Ježíška, O jedličce
G = ovál, modelování tvarů
M = geometrické tvary – ploché, 3D – koule – vánoční ozdoba, krychle – dárek
L = hlásky BĚ PĚ MĚ VĚ, množné číslo – 1 koulička, 2 kouličky, nácvik delší veršované pohádky, hlasová modulace
S/Z = sluch – poslech koled – rozeznávání jednotlivých nástrojů, pomalé, rychlé tempo, rytmizace, slavnostní nálada, zrak – vkládání tvarů na dané místo, vyhledat známý obrázek na pozadí, opakování určitých vzorů při řazení
Pohyb: taneční prvky, rytmizace s hrou na tělo (2/4, 3/4 takt), vázané kruhy, házení míče na zem s chytáním
LEDEN
Téma: Ledové království
Podtéma:
- Kdepak ptáčku hnízdo máš (poznávání světa ptáků – druhy, znaky, obživa, péče o ptactvo v zimě) 1 týden
- Postavil jsem sněhuláka (znaky zimy, proměny přírody vlivem teploty, mapování teploty – zaměstnání meteorolog, experimenty s vodou = změny skupenství, dle podmínek hry se sněhem, hrátky na sněhu) 1 týden
- Až já budu velká, bude ze mě… (co dělá maminka, tatínek – seznamování se základními profesemi dospělých a jejich významem, anketa „Čím bych chtěl(a) být, až budu velký(á), námětové hry, práce s pohádkou O třech prasátkách) 2 týdny
Projekt: Ptáci, Postavíme dům
Pohádka: O třech prasátkách
G = svislá čára, vodorovná čára = žebřík
M = řazení – vysoký, vyšší, nejvyšší, tvoření skupin dle dvou kritérií
L = hlásky Ď Ť Ň, hláska na začátku slova, slovesa, dějová posloupnost, přechylování – lyžař, lyžařka
S/Z = sluch – vyhledávání a tvoření rýmů, určování počtu slabik ve slově, krátká, dlouhá slova – myš – myška, zrak – řazení prvků zleva doprava, odlišit obrázek v řadě lišící se detailem
Pohyb: akrobatické prvky – převaly, kolébka, kotoul, vztyk ze sedu křižného bez dopomoci, prolézání tunelem, střídání postojů a poloh dle pokynu, cvičení na stanovištích, cvičení s kroužky
ÚNOR
Téma: Poznáváme svět
Podtéma:
- Co děláme celý den a celý rok (kalendář – měsíce, dny v týdnu, roční období, střídání den a noc, časová posloupnost – ráno, poledne, večer) 1 týden
- Děti, pozor červená (základy dopravní výchovy – bezpečnost na komunikacích, dopravní prostředky a jejich význam pro člověka, dopravní značky, semafor, seznamování s mapou, pozitiva a negativa dopravy pro planetu) 2 týdny
- Čistá příroda (třídíme odpad, základy ekologického cítění)
- Maškarní dovádění (tradiční karneval – rej masek, soutěže, diskotéka, význam masopustu) 1 týden
Projekt: Cestujeme, Aby se nic nestalo
Pohádka: s dopravní tématikou
G = horní oblouk
M = porovnávat předměty přiložením k sobě – pojmy krátký, dlouhý – Kolik tyček měří hrana stolu…?, porovnávání počtu prvků – více, méně, stejně
Sledování předem dané cesty – zakreslování dané linie, určování kratší, delší cesty
L = hlásky C S Z, synonyma – slova se stejným významem podobně znějící, antonyma – protiklady, homonyma – slova stejně znějící s rozdílným významem, vnímání délky samohlásky ve slabice, slově
S/Z = sluch – rozlišování zvuků v okolí, vyhledávání a tvoření rýmů, určování počáteční hlásky ve slově, zrak = dokreslování objektů, Kimovy hry
Pohyb: cvičení rovnováhy na zvýšené ploše – kladinky, cvičení s padákem
BŘEZEN
Téma: Hřej sluníčko, hřej
Podtéma:
- Příroda se probouzí (znaky jara) 1 týden
- Vstávej semínko, holala (rostliny – význam a jejich podmínky k životu, pokusy se semeny, základy jednoduchého pěstování, tvorba herbáře, profese zahradník, zahradní architekt, první jarní květiny, barvy a vůně kolem nás, včelí úl) 2 týdny
- Domácí a hospodářská zvířata, jejich mláďata (zvířátka na statku, charakteristické znaky, mláďata, užitek) 1 týden
Projekt: Včela
Pohádka: Jak včelička zachránila králíčka
G = dolní oblouk, vlna
M = uvědomování si různých možností uspořádání tříprvkové skupiny, pravolevá orientace
L = hlásky R Ř, pojmenování charakteristické vlastnosti – citrón kyselý, cukr sladký, tvoření jednoduchých vět s daným podnětem, reprodukce pohádky
S/Z = sluch – sluchové pexeso – zvukomalebné slabiky – zvuky zvířat, rozeznávání rozličných zvuků zvířat dle zvukového záznamu, probuď se na hlásku…, zrak – přiřazování – stíny, puzzle
Pohyb: taneční prvky –přísuny, cval, poskoky, otočky, změny směru, jednoduché prvky aerobiku
DUBEN
Téma: Každé zvířátko má svůj domov
Podtéma:
- Domácí zvířata a jejich mláďata (psí živočichopis, význam psovod) 1 týden
- Svátky jara (znaky jara, Velikonoce) 1 týden
- Zvířátka ve volné přírodě (co se děje v lese, na louce, u vody, jak se chováme v přírodě, koloběh vody) 2 týdny
- Půjdu k zápisu (dovednosti předškoláka) 1 týden
Velikonoční dílničky
Projekt: Velikonoce – slepice
Pohádka: O pejskovi a kočičce
G = „ostré zuby“
M = číselná řada 1-10, vpravo – vlevo, diktát – nahoře vpravo, dole vlevo, uprostřed na druhém řádku (pro předškoláky)
L = hlásky Č Š Ž, počet slabik ve slově – grafický záznam, využití bzučáku
S/Z = sluch – počáteční hláska ve slově, určování délky samohlásky ve slově, zrak = sestavování obrazců z částí
Pohyb: cvičení s netradičním náčiním, přeskoky různě vysokých překážek, cvičení s gymbally
KVĚTEN = vše kolem nás kvete
Téma: Kytička pro maminku
Podtéma:
- Moje maminka má svátek (Co všechno pro nás dělá maminka – anketa, Kdy je maminka nejkrásnější – anketa, jak mamince udělat radost, vše o mamince, básně a písně o mamince, výroba dárků ke Dni matek) 2 týdny
- Máma a táta = MÁTA (role maminky a tatínka v naší rodině, pojem rodina) 1 týden
- Maminčina zahrádka (pozorování rozkvetlé přírody, seznamování s bylinkami, péče o bylinkovou zahrádku na školní zahradě, herbář) 1 týden
Posezení s maminkami
Pohádka: O červené Karkulce, Hrnečku, vař, (poezie, próza)
G = horní smyčka
M = rozklad souboru 2-4 prvků, opis číslic, sestavování číselné řady 1-10, doplňování chybějících čísel
L = opakování hlásek, skládání slov = p-e-s=pes, grafický záznam – počet slabik ve slově, dlouhé, krátké hlásky ve slabikách, Čtveřice obrázků – popis děje jednoduchou větou, dějová posloupnost), plynulý, výrazný přednes textu, modulace hlasu odpovídající textu, zapamatování si delšího textu
S/Z = sluch-rozlišování známých zvuků, intenzity zvuků, zrak – Kimovy hry
Pohyb: plazení po lavičce, výskoky na lavičku, přeskoky lavičky, hody na cíl horním obloukem, házení a chytání míče ve dvojicích, hudebně-pohybové hry
ČERVEN = jahody se červenají
Téma: Náš svět
Podtéma:
- Je nám dobře na světě (oslava MDD, loučení s předškoláky, hry, soutěže, přichází léto) 2 týdny
- Naše krásná planeta Země (kontinenty, cizokrajná zvířata) 1 týden
- Tajemný vesmír (planety) 1 týden
Projekt: Rok mýma očima – tvorba vlastní knížky
Slavnostní rozloučení s předškoláky
G = dolní smyčka, fiktivní písmo
M = rozklad souboru 2-6 prvků
L = logopedický maraton – plnění logopedických hříček, úkolů na stanovištích
S/Z = sluch – kdo se ukrývá pod padákem – poznávání kamaráda dle hlasu, zrak – jmenuj, co vidíš
Pohyb: pohybové hry dle výběru dětí, pohybové soutěže ve družstvech
Celoroční aktivity
- Angličtina pod vedením p. uč. Bezroukové
- Dovednosti předškoláka (práce ve skupinách – předškolní aktivity)
- Dítě v pohybu (pravidelné cvičení s využitím náčiní, nářadí v obecním sále)
- ICT (výuka s tablety)
- Zakládání bylinkových záhonků a péče o ně na školní zahradě
Čtvrtletní aktivity
- Keramika pod vedením p. uč. Podané