3. třída – Delfínci
Provozní doba 3. třídy – Delfínci je 7,00 -16,30 hod. (6,30 – 7,00 hod. jsou děti ve 2. třídě)

TŘÍDNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM 2020/2021
3.TŘÍDA DELFÍNCI
JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA, VE ŠKOLCE SE MÁME PRIMA.
CHARAKTERISTIKA TVP:
Třídní vzdělávací program „Jaro, léto, podzim, zima, ve školce se máme prima“ je v souladu s cíli předškolního vzdělávání. Vychází z potřeb a zájmu dětí, z jejich přirozeného vývoje a konkrétních podmínek mateřské školy.
TVP odpovídá základním požadavkům na výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku. Je sestaven tak, aby reprezentoval hlavní cíle předškolního vzdělávání:
- Rozvíjení dítěte a jeho schopnosti učení
- Osvojení si základů hodnot, na nichž je založena společnost
- Získání osobní samostatnosti, schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí adekvátně k věku
TVP je zpracován do integrovaných bloků. Každý blok je motivován charakterizujícím ročním obdobím, proměnami přírody v daném ročním období a pohádkou.
TVP je plánován v souladu s ŠVP.
Prolínají se v něm všechny výchovné oblasti RVP pro předškolní vzdělávání – oblast biologická, psychologická, interpersonální, sociálně kulturní a environmentální.
Harmonické vztahy, prostředí a harmonická atmosféra jsou základem pro úspěšný průběh předškolního vzdělávání a celkový rozvoj dětské osobnosti. Naším cílem je spokojený kolektiv, navazování a prohlubování přátelských vztahů, rozvíjení empatického vnímání, soudržnost a schopnost uvědomění si: já a ty jsme my (vzájemná tvorba třídních pravidel, průběžné řešení problémových situací, prosociální hry, komunitní kruhy, kooperace při hrách a činnostech, oslava narozenin, společné akce s rodiči, spolupráce se ZŠ, fyzické aktivity pro posílení dětské psychiky, portfolia)
METODY VZDĚLÁVÁNÍ:
- Situační učení („Když chceme učit dítě o přírodě, vyrazíme do přírody…“)
- Sociální učení („Žiji v kolektivu, učím se chápat jeho zákonitosti a začlenit se tak, aby mi bylo dobře…“)
- Spontánní učení („Pozoruji, napodobuji…)
- Řízené učení („Dospělý udává směr…“)
- Prožitkové učení („Prožitek umocní poznání“)
- Kooperativní učení („Spoluprací vymyslíme více…“)
- Integrované vzdělávání (děti se speciálními vzdělávacími potřebami)
- Motorické učení
- Slovní učení
FORMY VZDĚLÁVÁNÍ:
- Spontánní sociální učení
- Vyvážené spontánní a řízené aktivity
- Individuální činnosti a v menších skupinkách
- Komunitní kruh
- Frontální činnosti
Očekávané poznatky, hodnoty, postoje u dětí:
- Samostatnost
- Kamarádství
- Poznávání sebe sama, druhých
- Posílení sebedůvěry
- Tvorba zodpovědnosti za své chování a činy
- Seznámení se svým okolím, lidmi, přírodou, zvyky, tradicemi
- Umět si poradit a řešit problémy adekvátně k věku
- Radost z objevování, poznání, seznamování, tvoření
Zaměříme se:
- Rozvíjení prosociálního chování (třídní pravidla, emoce, vzájemné vztahy, hodnoty, harmonie v kolektivu)
- Rozvíjení jazykových a komunikačních dovedností (logo chvilky, dramatizace pohádek, rytmické a sluchové hry, poznávání psaného písma, opisy, analýza, syntéza slov, vyjadřování myšlenek …)
- Prohlubování poznatků o přírodě, její proměny, vnímání sounáležitosti s přírodou a úcty k ní (přímé pozorování, experimenty, zakládání záhonků na školní zahradě, péče o ptactvo v zimním období …)
- Pohybové aktivity (řízené, spontánní, využití rozmanitého náčiní, nářadí, využití obecního sálu, venkovní aktivity, plavecký kurz)
- Vytváření podmínek pro tvořivost, samostatnost, kooperaci
- Rozvíjení hudebních a dramatických dovedností s využitím pohádek
- Vnímání časové posloupnosti (kalendář počasí, měsíce a dny v roce, roční období)
- Upevňování praktických dovedností v sebeobsluze (dodržování hygienických pravidel, stolování, pořádek ve věcech…)
- Ten dělá to a ten zas tohle – význam lidské činnost, vzájemné navazování
- Bezpečné prostředí
- Příprava na vstup do ZŠ (celoroční projekt Dovednosti předškoláka)
ZÁŘÍ = stromy září barvami
Téma: Školička, barvička, je barevná kytička
Podtéma:
- Hurá, školka nás volá (moje třída, jsme Delfínci, místo, značka, jméno, sebeobsluha, hygienické návyky, vzájemné seznamování, role dospělých v mateřské škole, bezpečný pohyb v prostorách a okolí, zakládání portfolia, kalendář počasí) 1 týden
- Moji noví kamarádi (tvorba třídních pravidel, prosociální hry, navazování spolupráce v centrech, poznávání se navzájem, vlastní přání a potřeby) 2 týdny
- Tady bydlím já a moje rodina (moje místo, kde žiju, náš dům, moje rodina – jména členů, role, zaměstnání architekt, stavař, zedník) 1 týden
Pohádka: Budka (poslech, rozbor, dramatizace, tvořivé činnosti)
Projekt: Můj domov, náš dům – moje místo, Žába
G = uvolňování ruky – jdeme cestou necestou – kresba na velkou plochu, nácvik správného úchopu tužky
M = určování vzájemné polohy dvou a více objektů, vytváření a modelovaní situací k určení vzájemné polohy, tvar čtverec – moje značka
L = moje jméno, opis, počáteční hláska, dějová posloupnost, doplňování literárního textu, samohlásky M B P, četba před odpočinkem, vyjadřovat srozumitelně žádost či přání
S/Z = sluch = poznávání zvuku předmětů, rytmizace svého jména, zrak = Kimovy hry
Pohyb = různé obměny chůze, střídání chůze a běhu dle signálu a tempa, zdravotní cviky pro správné držení těla, správný postoj, prvky jógy pro děti, hudebně-pohybové hříčky, pantomima, zahájení plaveckého kurzu
ŘÍJEN = jelení svatba
Téma: Podzimní putování
Podtéma:
- Malíř podzim kreslí v přírodě (znaky podzimu, pozorování proměn přírody, kalendář počasí, vítr a déšť, odlet ptactva – čáp, činnosti motivované podzimem) 1 týden
- Čas jablíčkové vůně (plody zahrady, vše o jablku, první vaření, bezpečnost při manipulaci s kuchyňským náčiním, zaměstnání kuchařka, experimenty, pozorování, ochutnávky) 2 týdny
- Bacil není můj kamarád (zdravá strava a zdravý životní styl pro mé tělo, péče o zuby) 1 týden
- Podzimní strašení (Halloween) – tvoření z dýní, rej strašidýlek
Pohádka: O řepě, Otesánek
Projekt: Jablko, Zdravé zoubky
G = klikyháky, kruhy-jablko
M = třídění dle kritérií, porovnávání dle velikosti, 3D tvar – koule, pojmy hned před, hned za, prostřední, předposlední
L = hlásky zubodásňové D T N, měkkopatrové K G CH, antonyma, přídavná jména
S/Z = sluch – rýmování, nácvik jednoduchých říkadel, zrak – opakování určitých vzorů při řazení
Pohyb = cvičení s míčky, hod horním obloukem na cíl, do dálky, seznamování s overbally, chůze po nerovném terénu, šikmé ploše, lezení po ribstolech, přeskoky nízkých překážek plynule za sebou
LISTOPAD = padá listí
Téma: Foukej, foukej větříčku
Podtéma:
- Draka nehledej jen v pohádkách (listí ve větru – rozmanitost tvarů a barev, hrátky s listy, déšť – koloběh vody, emoce – dračí nálady) 1 týden)
- Co nám les nadělil (strom – symbol životy, druhy stromů a jejich plody, experimenty s přírodním materiálem, materiál dřevo, volně žijící zvěř – ježek, jelen, zaměstnání – hajný) 2 týdny
- Lékaře se nebojíme (moje tělo a jeho funkce, zaměstnání lékař, zdravotní sestra) 1 týden
Projekt: Stromy
Pohádka: O Smolíčkovi
G = horizontální čára zleva doprava
M = rozmístění předmětů dle nákresu, zakreslovat polohu předmětů dle diktátu, porovnávání objemu, tvoření cest – krátká, delší, nejdelší, od mety k metě, jednoduché labyrinty
L = hlásky retozubné V F, L, zdrobněliny – stupňování, popis obrázku, opakování řady slov, významové kategorie, analýza slov = rytmizace
S/Z = sluch – rozlišování zvuků – jeden i více najednou, lokalizace zvuku, zrak – práce se stavebnicemi a kostkami – Smolíčkova světnička
Pohyb = cvičení s tyčemi, překážkové dráhy, skoky jednonož, do stoje rozkročného, seskoky z vyvýšené roviny, různé druhy lezení
PROSINEC = prosíme o sluneční svit
Téma: Vánoční čas
Podtéma:
- Čerte, čerte, čertíku (čertí rej a příchod anděla, advent, příprava na vánoční jarmark – spolupráce s obcí) 1 týden
- Vánoční čas (příběh O narození Ježíška, vánoční tradice a zvyky-pečení cukroví, strojení vánočního stromečku, vánoční koledy, vánoční nadílka, vzájemné obdarovávání, vnímání slavnostní atmosféry, společné vánoční posezení s rodiči) 2 týdny
- Vánoce v pohádkách 1 týden
Vánoční posezení s rodiči
Projekt: Vánoční jarmark
Pohádka: příběh O narození Ježíška
G = ovál, modelování tvarů
M = geometrické tvary – ploché, 3D – koule, krychle
L = hlásky BĚ PĚ MĚ VĚ, množné číslo – 1 koulička, 2 kouličky, nácvik delší veršované pohádky, hlasová modulace
S/Z = sluch – poslech koled – rozeznávání jednotlivých nástrojů, pomalé, rychlé tempo, rytmizace, zrak – vkládání tvarů na dané místo, vyhledat známý obrázek na pozadí
Pohyb: taneční prvky, rytmizace s hrou na tělo (2/4, 3/4 takt), vázané kruhy, házení míče na zem s chytáním
LEDEN = voda se mění v led
Téma: Ledové království
Podtéma:
- Kdepak ptáčku hnízdo máš (poznávání světa ptáků – druhy, znaky, obživa, péče o ptactvo v zimě) 1 týden
- Postavil jsem sněhuláka (znaky zimy, proměny přírody vlivem teploty, mapování teploty – zaměstnání meteorolog, experimenty s vodou = změny skupenství, dle podmínek hry se sněhem, hrátky na sněhu) 1 týden
- Až já budu velká, bude ze mě… (co dělá maminka, tatínek – seznamování se základními profesemi dospělých a jejich významem, anketa „Čím bych chtěl(a) být, až budu velký(á), námětové hry) 1 týden
- Třídíš, třídím, třídíme (odpad ničí planetu – rozklad materiálů, proč a jak třídíme) 1 týden
Projekt: Ptáci
Pohádka: Sněhurka, O třech prasátkách
G = svislá čára
M = řazení – vysoký, vyšší, nejvyšší, tvoření skupin dle dvou kritérií
L = hlásky Ď Ť Ň, hláska na začátku slova, slovesa, reprodukce pohádky
S/Z = sluch – vnímat výšku a hloubku tónů, rozlišování známých zvuků, zrak –
Pohyb: akrobatické prvky – převaly, kolébka, vztyk ze sedu křižného bez dopomoci, prolézání tunelem, střídání postojů a poloh dle pokynu, cvičení na stanovištích
ÚNOR = lámou se ledy a noří se do vody
Téma: Poznáváme svět
Podtéma:
- Co děláme celý den a celý rok (kalendář – měsíce, dny v týdnu, roční období, střídání den a noc, časová posloupnost – ráno, poledne, večer) 1 týden
- Děti, pozor červená (základy dopravní výchovy – bezpečnost na komunikacích, dopravní prostředky a jejich význam pro člověka, dopravní značky, semafor, seznamování s mapou, pozitiva a negativa dopravy pro planetu) 2 týdny
- Čistá příroda (třídíme odpad, základy ekologického cítění)
- Maškarní dovádění (tradiční karneval – rej masek, soutěže, diskotéka, význam masopustu) 1 týden
Projekt: Cestujeme
Pohádka: O Koblížkovi
G = horní oblouk
M = porovnávat předměty přiložením k sobě – pojmy krátký, dlouhý – Kolik tyček měří hrana stolu…?
Sledování předem dané cesty – zakreslování dané linie, určování kratší, delší cesty
L = hlásky C S Z, synonyma – slova se stejným významem podobně znějící, vnímání délky samohlásky ve slabice, slově
S/Z = sluch – rozlišování zvuků v okolí, vyhledávání a tvoření rýmů, určování počáteční hlásky ve slově, zrak = dokreslování objektů, Kimovy hry
Pohyb: cvičení rovnováhy na zvýšené ploše, cvičení s padákem
BŘEZEN = raší břízy
Téma: Hřej sluníčko, hřej
Podtéma:
- Domácí a hospodářská zvířata, jejich mláďata (psí živočichopis, zvířátka na statku, význam) 2 týdny
- Vstávej semínko, holala (rostliny – význam a jejich podmínky k životu, pokusy se semeny, základy jednoduchého pěstování, tvorba herbáře, profese zahradník, zahradní architekt, první jarní květiny, barvy a vůně kolem nás) 2 týdny
- Svátky jara (tradice Velikonoce, vítání jara) 1 týden
Velikonoční dílničky
Projekt: Včela
Pohádka: Jak včelička zachránila králíčka
G = dolní oblouk, vlna
M = uvědomování si různých možností uspořádání tříprvkové skupiny, pomocí přiřazování určovat více, méně, stejně prvků u 2–6 prvkových skupin
L = hlásky R Ř, modulace hlasu, stupňování přídavných jmen – velký, větší, největší, reprodukce pohádky
Pohyb: taneční prvky –přísuny, cval, poskoky, otočky, změny směru, jednoduché prvky aerobiku
DUBEN = duby pučí
Téma: každé zvířátko má svůj domov
Podtéma:
- Kdo žije u potoků, řek a rybníků (seznamování s biotopem v okolí, význam biotopu) 1 týden
- Zvířátka ve volné přírodě (co se děje v lese a na louce, jak se chováme v přírodě) 2 týdny
- Půjdu k zápisu (dovednosti předškoláka) 1 týden
Projekt: Voda, voděnka
Pohádka: O Budulínkovi
G = „zuby“
M = číselná řada 1-10, vpravo – vlevo, diktát – nahoře vpravo, dole vlevo, uprostřed na druhém řádku…)
L = hlásky Č Š Ž, počet slabik ve slově – grafický záznam, využití bzučáku
S/Z = sluch – počáteční hláska ve slově, určování délky samohlásky ve slově, zrak = sestavování obrazců z částí
Pohyb: cvičení s netradičním náčiním, přeskoky různě vysokých překážek, cvičení s gymbally
KVĚTEN = vše kolem nás kvete
Téma: Kytička pro maminku
Podtéma:
- Moje maminka má svátek (Co všechno pro nás dělá maminka – anketa, Kdy je maminka nejkrásnější – anketa, jak mamince udělat radost, vše o mamince, básně a písně o mamince, výroba dárků ke Dni matek) 2 týdny
- Máma a táta = MÁTA (role maminky a tatínka v naší rodině, pojem rodina) 1 týden
- Maminčina zahrádka (pozorování rozkvetlé přírody, seznamování s bylinkami) 1 týden
Posezení s maminkami
Pohádka: O červené Karkulce
G = horní smyčka
M = rozklad souboru 2-4 prvků
L = opakování hlásek, skládání slov = p-e-s=pes
S/Z = sluch-rozlišování známých zvuků, intenzity zvuků, zrak – Kimovy hry
Pohyb: plazení po lavičce, výskoky na lavičku, přeskoky lavičky, hody na cíl horním obloukem, házení a chytání míče ve dvojicích
ČERVEN = jahody se červenají
Téma: Náš svět
Podtéma:
- Je nám dobře na světě (oslava MDD, loučení s předškoláky, hry, soutěže, přichází léto) 2 týdny
- Naše krásná planeta Země (kontinenty, cizokrajná zvířata) 1 týden
- Tajemný vesmír (planety)
Projekt: Rok mýma očima
Slavnostní rozloučení s předškoláky
G = dolní smyčka, fiktivní písmo
M = rozklad souboru 2-6 prvků
L = logopedický maraton – plnění logopedických hříček, úkolů na stanovištích
S/Z = sluch – kdo se ukrývá pod padákem – poznávání kamaráda dle hlasu, zrak – jmenuj, co vidíš
Pohyb: pohybové hry dle výběru dětí, pohybové soutěže ve družstvech
Celoroční aktivity
- Angličtina pod vedením p. uč. Bezroukové
- Dovednosti předškoláka (práce ve skupinách – předškolní aktivity)
- Dítě v pohybu (pravidelné cvičení s využitím náčiní, nářadí v obecním sále)
- ICT (výuka s tablety)
Čtvrtletní aktivity
- Plavecký kurz pod vedením plavecké školy Zéva (září-prosinec-11.lekcí)
- Keramika pod vedením p. uč. Podané